woensdag 12 april 2017

Een toffe tandarts, een gouden vondst


Al heel veel jaar ben ik bewust met voeding bezig en zoek ik naar wat voor mijn lichaam en mijn leven het beste werkt. (Inmiddels is dat 'ons' geworden). Toen ik net begon aan mijn tocht door het gezonde-voeding-bos was er van alles wat mijn aandacht trok; suikervrij, e-nrvrij, zuivelvrij, geen vlees, superfoods, shakes, supplementen dit, en dat en ga zo maar door.. AAAH! Er komt geen eind aan en ieder zweert bij zijn eigen verhaal of product. Maar he, je kunt niet alles wat de foodies zeggen en adviseren, dan kun je namelijk niks meer eten en geef je veel te veel geld uit.
Omdat mij karakter houd van eenvoud, vrijheid en duidelijkheid was ik hier snel klaar mee. Ik wil gewoon eten wat een mens natuurlijk gezien hoort te eten, niet meer en niet minder. Wel had ik gemerkt dat door de principes die ik inmiddels een tijdje aanhield ik mij fitter ging voelen, er gezonder uit ging zien, mijn gewicht stabiel bleef, ik mij beter kon concentreren en ik veel meer energie kreeg.
Dus ik heb het niet losgelaten, maar ben mijn wandel door het gezonde-voeding-bos meer gaan richten op wat voor mij werkt en vooral wat volgens de natuur het beste is, want bij de bron ligt eigenijk altijd het antwoord.

En dat hielp ontzettend, ik vond voor mezelf een fijne balans in gezond eten, logisch nadenken, en vrij leven. En dat alles vooral zonder mezelf regels op te leggen en vrij van schuldgevoel als ik er een paar dagen van af was geweken, want een gezond en goed gevoed lichaam kan wel wat hebben. 

Zo kabbelde het een tijdje aan tot ik vorig voorjaar een gouden vondst deed. Ik kwam op het spoor van Weston Price, en ben vervolgens de hele zomer bezig geweest om zijn boek 'fysieke degeneratie' uit te pluizen. FANTASTISCH! Wat een waarheden vond ik daarin! Ik geniet er ontzettend van als mensen zichzelf goede vragen stellen en op zoek gaan naar het antwoord, de waarheid op tafel durven te leggen zonder bang te zijn voor de mening van mensen, de medische wereld, de overheid of wie dan ook. Want eigenlijk, de hele wereld kan vallen over wat hij zegt en schrijft. En aan de andere kant vind ik het ontzettend jammer dat zijn levenswerk zo ontvangen is, want het zou ons enorm kunnen helpen op allerlei gebieden.

Who did you say..Weston Price?


Weston A. Price (1870-1948) was een Amerikaanse tandarts die zich begin vorige eeuw begon af te vragen hoe het toch kwam dat alle gebitten van volwassenen vol gaatjes zaten, en die van kinderen erg scheef groeiden. Daarom ging hij op onderzoek uit (jaaa! wat fijn dat een tandarts zich dit afvraagt, dat zouden er meer mogen doen) en bezocht in een aantal jaar 14 verschillende volken over de hele wereld om daar hun gebitten te bekijken en te zien hoe ze leven en vooral eten. Al zijn reizen, bevindingen en conclusies heeft hij uitgebreid vastgelegd in het boek 'Voeding en fysieke degeneratie'. Ook staat het boek vol met foto' s van alles wat hij zag.




Wat al snel opviel; volken die leefden op natuurlijke voeding / traditionele voeding hadden prachtige rechtstaande tanden, niet tot nauwelijks gaatjes en ook een super sterk en goed gevormd lichaam en weerstand. Deze mensen hadden een duidelijk andere gezichtsvorm dan mensen die 'moderne' voeding aten. Er waren brede kaakbogen, waardoor er voldoende ruimte was voor alle tanden en kiezen om mooi recht naast elkaar te staan en daardoor passen de kaken mooi op elkaar (geen over of onderbeet). 

In veel gevallen was de overgang van traditionele voeding naar moderne voeding terug te zien in een gezin aan de lichaamsbouw van de kinderen. De kinderen die geboren waren toen de ouders traditionele voeding aten hadden bovenstaande kenmerken, de kinderen die geboren werden toen er moderne voeding gegeten werd hadden duidelijke afwijkingen in de vorm van hun kaken, tanden, gezicht, lichaam en waren duidelijk veel minder sterk in weerstand en karakter. En wat dan nog interessanter is, als deze ouders weer terug keerden naar traditionele voeding waren de kinderen die daarna kwamen weer goed van bouw! Wauw, je kan dus in 1 generatie terug naar de menselijke blauwdruk! Wij zijn ontworpen met rechte tanden en een  prachtig gelijkmatig robuust lichaam. 
Dat is baanbrekend ofniet ;) ik hou ervan! 
Van sommige foto' s in het boek krijg ik tranen in mijn ogen, zo mooi. Ik vind het tof om mensen te zien die zo dicht bij onze oorspronkelijke bouw liggen. Mensen vol kracht en glorie! 

The white men..

Vaak wordt er gedacht dat het een andere gezichtsvorm / scheve tanden een genetische afwijking is en dat Europese mensen van nature gewoon een smallere kaakopbouw hebben: dat is niet zo! Aan de foto’s in het boek van Weston Price is te zien dat ook de Europese kinderen die goed gevoed werden met voldoende (dierlijke) vetten, mineralen en eiwitten, een prachtig breed gezicht hebben en een brede neus waarmee geen ademhalingsproblemen waren. Interessant genoeg lijkt de gezichtsstructuur van deze mensen meer op die van mensen in Afrika of de Amazone.

Vandaag de dag zijn er ook veel voorbeelden van westerse gezinnen die dit opgepakt hebben, en er zijn talloze foto' s te vinden (bijvoorbeeld op de site van de westonpricefoudation) van hun kinderen met wel een bouw, weerstand en karakter die dicht bij de blauwdruk komt.

En wat verder nog

Mensen die traditionele voeding aten hadden een prettig, zachtmoedig en blij karakter. Geen problemen met zwanger worden en bevallingen waren prima te doen, zonder complicaties daaromheen. En weer, zodra de ouders van een gezin overstapte op moderne voeding was er een duidelijke fysieke achteruitgang te zien bij de kinderen die daarna kwamen in vergelijking met de oudere kinderen.

Het gaat niet alleen om rechte tanden en brede kaakbogen. Door een tekort aan voedingsstoffen en dus een versmald skelet worden ook het bekken smaller (bevallen..), werkt het immuunsysteem niet meer volledig en zijn ademhalingsproblemen, hazenlip, verstandelijke beperkingen en syndromen, slechte ogen, hart en vaatziekten, vergroeiingen, slik en spraak problemen, tics, gedragsproblemen, criminaliteit, beugels, niet lekker in je vel zitten, vermoeidheid, hoofdpijn enz. aan de orde van de dag. De hele generatie wordt steeds zwakker.






Wat aten deze mensen dan?

Weston Price trok de conclusie dat het voedingspatroon van traditionele volkeren overal verschilde, maar dat er een aantal basiselementen waren die bij ieder volk terugkwamen. Omega-3 (uit vette vis of uit melk van gras-grazende koeien), vetoplosbare vitamines (A, D, E, K uit vlees, vis en noten), verzadigde vetten (uit onder andere roomboter, dierlijk vet en kokosolie). Op welke manier en uit welke bronnen dit komt maakt niet zoveel uit, de een leeft in een gebied waar veel vis te krijgen is, de ander weer in een gebied waar veel melk te krijgen is ect. Maar in voedingswaarde kwamen alle traditionele voedingspatronen zo ongeveer op hetzelfde uit.


Ik vind het prettig dat het geen vastgelegd dieet is. Er is heel veel ruimte om je eigen plan te trekken en voorkeuren te hebben. We zorgen gewoon dat ons voedingspatroon ruimschoots bovenstaande voedingswaarden bevat. En daarbij zijn we absoluut niet bang voor de berg calorieën en (dierlijk)vet, dat is nu juist wat we vooral eten. Oh, wat lekker!! Dit wil je niet missen. No fear for it, in DIT blog lees je waarom je hier juist goed aan doet, vooral als je op je gewicht wilt letten.


De conclusie dat je mooie kaarsrechte 'pianokeys' tanden kun hebben als je nog nooit bij een tandarts geweest bent of iets van tandpasta, fluoride, een beugel etc. gebruikt hebt en ook je levenlang zonder gaatjes kunt heeft mijn beeldvorming over de zin en onzin van tandartsen nogal beïnvloed. 

Voor mij is de tandarts van nu het boegbeeld voor symptoombestrijding geworden; erg fijn en nodig als je problemen met je gebit hebt (echt heel fijn), maar als we in de basis onze voeding zouden aanpassen het totaal onnodig zou zijn. Voorkomen is beter dan symptomen bestrijden! Wij doen niet meer aan de standaard controles, behandelingen etc. Eerlijk gezegd ben ik al heel lang niet meer bij een reguliere tandarts geweest, en mijn gebit ziet er beter uit en is sterker dan toen ik dat wel deed. Gewoon omdat ik het nu verzorg met mijn voeding en de juiste 'tandpasta'.
Zit je vaak bij de tandarts met een gaatje of andere problemen met je gebit, op dit spoor zul je de oplossing vinden! Leven zonder (reguliere) tandarts en met gewoon een sterk gebit kan (best makkelijk) met de juiste voeding! En wat helemaal tof is, maar waar je natuurlijk geen tandarts over hoor ;): Jou tanden zijn prima in staat om binnen 3 tot 6 maanden zelf een gaatje te genezen. Dus laat niet maarzo een gaatje vullen, zonde van al die chemische troep in je lijf en het geld wat je daaraan uitgeeft. Geef je lichaam gewoon het juiste eten in overvloed en laat de natuur zijn werk doen. 
It' s just that simple (je moet alleen even weten hoe, dus verdiep je er eerst goed in!).

Teveel om in 1 blogje te schrijven...



Het is de moeite waard om eens te google op Weston Price en wat meer te lezen over zijn onderzoeken en conclusies. Of natuurlijk het boek   'Voeding en fysieke degeneratie' lezen. Het zal je kijk op het leven van tegenwoordig veranderen en je gedachten vrij maken van de ideeën over voeding en tandverzorging zoals ons die geleerd is en wordt. Het is zo tof dat je met de juiste voeding weer bijna helemaal terug kunt naar de blauwdruk die in de mensen ligt. En vooral als je een kinderwens hebt, een kindje krijgt of hebt is dit heel erg fijn om te weten! In DIT blog lees je daar ook meer over. Ook schrijf ik daar meer over hoe wij dit allemaal in ons dagelijks leven proberen te passen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten